En spännande dag!

Idag var jag och Lisa på MOT, det vill säga main operating theatre. Där var vi med vid en överknät-amputation. Kirurgen var väldigt trevlig och bra och ville verkligen att vi skulle vara delaktiga så Lisa fick hjälpa sjuksköterskan att plasta in benet som skulle amputeras och jag fick vara scrub nurse vilket innebär att vara sterilt klädd och att assistera genom att ge instrument till kirurgen. Jag fick också agera svettavtorkare till kirurgen som använde min axel att torka av sin ansiktssvett på men det mest exalterande som hände för min del var när jag fick prova att såga i benet! När benet väl var av plockade sjuksköterskan upp det, gick iväg till papperskorgen och stoppade i det. Under resterande tid stack det alltså upp ett ben ur papperskorgen vilket vi hade lite svårt att veta hur vi skulle hantera. Samtidigt fanns det väl ingen bättre plats att lägga det på, även om det kändes konstigt. 

Jobbet som operationssjukssköterska är väldigt roligt och båda två trivs väldigt bra på avdelningen. Det är en helt annan stämning på kirurgavdelningar vilket i alla fall jag tycker är väldigt kul. Personalen skämtar och pratar på ett helt annat sätt vilket ger en annan atmosfär. Det är ett jobb jag hade kunnat tänka mig!

/Nadja

 

Samtidigt som Nadja och Lisa var och såg amputationen så var jag och Linn på akutavdelningen. Dagen började rätt segt men plötsligt rullade det in en patient med flera sår i buken och ett skärsår på halsen. Läkaren tog snabbt kontroll i rummet och delade ut uppgifter. Linn fick hämta sterila kompresser för rengöring och jag fick hämta venkatetrar och rör för blodprovstagning. Läkaren rengorde såren och vi fick assistera tillsammans med två brittiska läkarstudenter. Medans vi tvättar dyker det upp en polis som berättar att frun är död, patienten och hon har haft ett knivslagsmål! 

Vi följer med patienten upp till röntgen och ultraljud där det konstateras att lever och mjälte verkar intakt men då buken är fylld med vätska behöver man öppna upp för att hitta orsaken. Patienten rullas upp till kirurgiavdelningen i väntan på akut operation. Linn och jag passar på att byta om till gröna scrubs och är med och tar emot patienten i operationssalen. Helt plötsligt frågar kirurgen vem av oss som ska assistera, en uppgift Linn tar på sig. 


Operationen går till utan problem och det visar sig att vätskan är blod från ett litet jack i levern. Jacket sys ihop och man passar på att klippa loss blindtarmsbihanget när man ändå är där och pillar.. Efteråt är vi med när patienten vaknar upp. 

Att få följa med en patient "hela förloppet", speciellt vid en sån här unik händelse var riktigt spännande. Etiken fanns med hela vägen.. hur behandlar man en patient som trots allt dödat sin fru? Vi kan ju inte veta vad som hänt. Var det självförsvar, var han psykiskt sjuk eller var det ett mord? Vi kände båda att det var otroligt viktigt att vi visade patienten samma stöd och respekt som alla andra patienter, även om det var lite jobbigare. 

/Johanna

Kommentarer:

1 Anonym:

Vilket avsnitt av Grace anatomy blir detta? Helt klart spännande dag😊kram Fredrik och Carina

2 Irene:

Vad mycket ni har fått vara med om under dom här veckorna. Ni har varit både barnmorskor och kirurger. Fantastiska upplevelser att bära med er. Kram från oss....

Kommentera här: